Cerpen HELLO MISS BLACK! BOLEH BERKENALAN

20:15


                         

Part 2

By : Kira Lee



“ Doktor Farish!!!” jeritku.

Aku meluru masuk ke dalam biliknya tanpa mempedulikan pesakit yang sedang dirawatnya. Doktor lelaki itu ternyata terkejut dengan jeritanku. Dia terus menoleh ke arahku.

“ Nurse! Tolong bawa pesakit ni keluar dan ini senarai ubatnya.” Jururawat itu berlalu keluar.

“ Awak Doktor Farish kan? Cepat! Ikut saya sekarang.” Aku menarik lengan baju kot doktornya dan membawanya keluar dari biliknya. Aku pergi mendapatkan Zeema yang masih pengsan dari tadi.

“ Sepupu saya jatuh pengsan sebab dia mengadu sakit gigi tadi. Cepatlah rawat dia sekarang.” Arahku.

“ Nurse! Bawa pesakit ni ke bilik rawatan segera.” 2 orang jururawat itu memapah Zeema masuk ke dalam bilik rawatan. Aku terpaksa menunggu di luar. Harap-harap tak ada apa la yang berlaku pada Zeema.

Beberapa minit kemudian.....

“ Cik Zarith! Doktor Farish panggil Cik ke dalam.” Ajak jururawat muda itu.

Aku melangkah masuk ke dalam bilik rawatannya. Aku lihat Zeema sudah sedarkan dirinya. Tiba-tiba, satu suara menyapa aku.

“ Silakan duduk Cik...?” soalnya.

“ Cik Zarith.” Jawabku acuh tak acuh. Dia senyum padaku. Aku terpaksa membalas senyumannya walaupun tak ikhlas.

“ Baiklah Cik Zarith. Sepupu Cik Zarith ni sudah baik sekarang. Jadi Cik Zarith bolehlah bawa dia balik.”

“ Tapi..doktor, sebenarnya kenapa sepupu saya ni pengsan?”

“ Sebenarnya, sepupu cik ni sudah lama tidak membuat pemeriksaan gigi. Sebab tu lah, sepupu Cik ni mengadu sakit gigi  tadi. Gigi di bahagian belakangnya sudah berlubang. Jadi saya terpaksa tampal untuk mengurangkan kesakitannya. Jadi, sekarang semuanya dah okey. Tapi, kalau sepupu Cik ni masih mengadu sakit gigi lagi, Cik bawalah dia ke sini atau mana-mana klinik yang lain.” Jelasnya dengan tenang. Walaupun, sebenarnya Doktor Farish rasa gemuruh untuk bercakap dengan Cik Zarith. Entah kenapa dia berperasaan sedemikian. Mungkin, sejak dia memegang  lengan kot baju doktornya tadi. Tiba-tiba saja hatinya berdegup laju. Tapi, sengaja Doktor Farish berlagak tenang di depan Cik Zarith.

“ Ok..kalau begitu. Tak ada apa-apa lagi kan. Baiklah. Jadi saya boleh bawa balik sepupu saya kan.” Soalku.

“ Ya. Ehm...Cik Zarith..ni senarai ubatnya. Nanti Cik Zarith bolehlah bawa senarai ubat ni ke kaunter depan sana.” Aku hanya mengangguk. Bukannya aku tidak masak dengan tempat ni. Dah berpuluh tahun aku ke sini kalau aku sakit gigi. Tapi, aku tak tahu pulak yang Doktor Fadzil ni ada anak lelaki yang jadi doktor juga. Setahu aku semua anaknya jadi engineer la..cikgulah. Aku tak pernah nampak pun Doktor Farish ni. Tak apa la..aku peduli apa.

Aku pergi mendapatkan Zeema yang sudah bangun dari pengsannya. Aku dan Zeema berjalan menuju ke pintu keluar. Tiba-tiba, langkah Zeema terhenti.

“ Risha..kejap yer. Aku nak cakap sesuatu dengan Doktor cute tu.” Ucap Zeema. Ai...bukan main lagi Zeema ni memuji Doktor tu. Senyum melebar nampaknya si Zeema ni. Dah macam gaya maskot MCDonald daa...

“ Err..maaf Doktor. Saya cuma nak ucapkan terima kasih pada Doktor jer. Nanti kalau saya sakit gigi lagi, sure saya akan datang ke klinik jer.” Ucap Zeema ceria.

“ Saya ok saja. Itu terpulang pada Cik Zeema. Mana-mana klinik pun sama juga.” Jawabnya lembut. Doktor Farish sempat menghadiahkan senyumannya yang manis itu kepada Zeema. Aku terpaksa la berdiri mendegar perbualan mereka berdua tu. Dah macam tiang bendera je aku kat tepi Zeema ni.

“ Err...Doktor, boleh tak kalau saya minta kad bisnes doktor supaya senang saya nak buat check up nanti.” Soal Zeema.

“ Ok..boleh. Nurse! Tolong berikan kad bisnes saya pada Cik Zeema dan Cik Zarith.” Ucapnya. Aku tiba-tiba tersedar dari lamunanku. Buat apa dia nak bagi aku kad bisnes dia. Dia ni tak tahu ke yang keluarga aku ni memang dah biasa sangat kat klinik ni. Dia ni betul ker anak Doktor Fadzil? Tak pe Zarith..kau terima jer la. Kami berdua menyambut huluran kad dari jururawat itu. Zeema bukan main gembira lagi dah dapat nombor telefon Doktor Farish.

“ Baiklah Cik Zeema. Jom kita balik sekarang. Aku dah lambat nak masuk ofis ni.” Ujarku geram padanya. Zeema tersengih-sengih mendengarnya. Zeema sudah masak dengan perangaiku. Aku memang pantang kalau masuk kerja lambat ni.

“ OK...OK. Saya minta diri dulu Doktor.” Kami berdua berlalu pergi dari bilik itu.
...............................................................................................................................
Aku menemani ibu bapaku duduk di ruang tamu untuk menonton tv. Ehm..apalagi kalau bukan Maharaja Lawak Mega. Terutamanya ayah aku, memang peminat giler program ni. Aku cuba juga tengok...tapi..entah apa yang kelakarnya.

“ Risha...kenapa Risha ni? Nampak penat je?” soal ibuku.

“ Tak der la bu. Risha ok jer. Kenapa?”

“ Yer la...kita ni kan sedang tengok orang buat lawak, takkan Risha rasa tak kelakar? Kamu tengok ayah kamu tu, sampai meleleh air matanya tengok kumpulan Jambu berlawak tu.ibu pun dah tak tahan nak tengok lawak mereka.”

“ Ehmmm...” jawabku malas.

“  Oh..ya lupa ibu nak pesan pada Risha pulak. Hujung minggu ni, kita akan ada Majlis Makan Malam istimewa untuk Risha. Ayah kamu nak kenalkan seseorang untuk kamu nanti. Jadi, ibu nak kamu luangkan masa untuk hujung minngu ni. Ok...ibu nak kamu pakai cantik-cantik. Tak nak la pakai baju hitam jer.” Ucap Ibu.

“ Apa?? Ayah nak kenalkan Risha pada siapa pulak ni? Tak nak lah. Risha tak suka la. Ayah!” panggilku pada Ayah yang sedang asyik menonton tv.

“ Ah..ada apa? “ jawab ayah.

“ Betul ker ayah nak kenalkan Risha dengan seseorang? Siapa? Risha kenal ke?”

“ Ya..ayah dah ajak family mereka dan anak lelakinya sekali. Kamu jangan bimbang la. Kita kenal sangat keluarga dia ni. Cuma mungkin Risha tak berapa kenal dengan anak lelakinya ni. Sebab, anak lelakinya ini  rupanya sudah bersekolah sejak berumur 13 tahun lagi di luar negara. Tapi, kamu tak usah fikir banyak. Ayah tahu yang anak kawan ayah ni memang baik. Ayah tak nak kamu membantah. Cuba kenal-kenal dulu nanti. Mana tahu terbuka hati kamu untuk bercinta. Kamu tu pun bukannya muda lagi. Dah makin tua...” ucap ayah panjang lebar. Aku terus berlalu menuju ke bilik.

Benci! Benci! Benci! Siapa la lelaki yang malang tu nak kenal dengan aku? Harap-harap dia bertahan la dengan kata-kata cinta dari aku a.k.a maki hamun. Ada hati nak kenal kita konon..pi gi daaa...aku tak ingin pun. Lelaki! Semuanya sama saja..mulut jer cakap manis..tapi..hati tak tahu?
.........................................................................................................................
Hari ni aku terpaksa ambil cuti. Bukannya aku nak cuti sangat pun. Tapi, ibu aku yang paksa. Ibu aku beria-ia sangat nak jumpa dengan keluarga lelaki tu malam esok. Itu pasal ibu aku ajak keluar hari ni shopping baju sikit. Nak set kan rambut la...itu lah..ini lah..semuanya ibu aku pilih. Jangan tak tahu..walaupun ibu aku ni dah tua..tapi kalau bab bergaya ni, ibu akulah nombor satu. Kalah Dato’ Sharifah Aini.

“ Risha...cuba dress labuh ni.” Amboi...lip lap lip lap nampak. Alahai...ibu...aku ni bukannya nak pergi terima award. Just dinner la ibu...jeritku dalam hati. Terpaksa juga aku mencubanya.

Aku keluar dari bilik persalinan. Ibu memusing-musingkan badan ku. Rasa malu juga bila berpakaian macam ni. Aku tahula..aku ni tak pakai tudung tapi...aku tak biasa la nak pakai dress yang terdedah lengan ni.

“ Ibu...Risha tak suka la pakai macam ni. Malu la.”

“ Sorry sayang...ibu tak perasan tadi. Ibu main ambik je. Ok...cuba yang biru ni pulak. Ni sopan sikit..” ucap ibu. Ibu aku ni excited sangat ni.

Aku keluar lagi untuk kedua kalinya. Aku rasa gaun ni ok juga tapi warna biru la...aku tak berapa suka biru ni. Aku kan minat warna hitam.

“ Ibu...gaun ni ok cuma warna yang tak ok. Tak ada warna hitam ke? “

“ Eh...kamu ni..apa kena pulak nak pilih warna hitam. Kita nak dinner sayang. Takkan la nak pakai hitam jer. Nanti tak berseri. Kenalah pilih warna yang terang sikit. Baru menyerlah kecantikan Risha nanti.”

“ Ala...tak boleh ker bu? Please...” aku memujuk ibuku.

Tiba-tiba..mataku tertancap pada satu gaun labuh berwarna coklat namun ada corak daun-daun hitam di dadanya.

“ Ibu...Ok. Risha tak nak pakai hitam. Risha nak yang itu..” Aku menunjukkan ibu gaun yang tiba-tiba menarik perhatianku.

Ibu senyum tanda setuju. Ibu telah membelikan untuk ku. Entah...kenapa hatiku berbunga-bunga sebab dapat gaun ni. Berdebar pulak hatiku menunggu malam esok. Siapa la lelaki tu? Kata ayah... aku kenal keluarganya. Siapa ya?

BERSAMBUNG...



You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images