Encik MADE IN LONDON 13

20:51



        “Adliena?” tanya Raykarl.
      “Raykarl!” balasku dengan perasaan yang masih lagi terkejut dengan kehadirannya. Tak sangka aku boleh terserempak dengannya.
      Raykarl menghadiahkan senyuman kepada dua orang gadis dikenalinya ini. Riyyan hanya memandang pelik. Raykarl kenal ke dua orang perempuan ni? Perempuan yang berambut pendek ni sebenarnya boleh tahan cantik juga. Kawan dia pun sama.
      “Kau kenal ke Raykarl?” soal Riyyan.
      “Maaflah, Adliena, Deelila. Sepupu saya ni memang over sikit.” Seloroh Raykarl.
      Alahai! Ini yang aku lemah bila dengar suara Encik London aku ni. Dah turun sikit suhu panas hati pada sepupu dia ni. Dahlah sebut nama aku. Sedap je aku dengar. Hisy..menyemak je sepupu dia ni. Bisik hati Adliena.
      “Oh…sepupu rupanya.” Jawabku dalam hati.
      “So, kau kenal mereka ni rupanya. Sejak bila? Tak takut Natasha cemburu ke?”
      Natasha? Siapa pulak tu? Apa hubungan Natasha tu dengan Encik London? Atau Natasha tu perempuan yang macam Barbie doll aku nampak tempoh hari?
      Air muka Raykarl terus berubah saat mendengar nama Natasha saat ini. Hatinya kini memang terasa sakit dan geram kerana Natasha sepertinya tidak mengambil serius dengan hubungan mereka selama ini. Jika Natasha terus bersikap begini, memang hubungannya tidak akan direstui oleh mamanya. Mood Raykarl untuk makan malam terus mati. Rasanya dia tidak betah untuk berada di sini.
      “Riyyan, sorry. Aku balik dulu.” ujar Raykarl dingin tanpa memandang Adliena dan Deelila yang turut berada di situ. Lalu, Raykarl terus berlalu dari situ.
      Kini hanya tinggal mereka bertiga sahaja di meja makan itu. Suasana masih lagi dingin. Adliena masih lagi tertanya-tanya tentang perubahan sikap Raykarl tadi. Kali ini Adliena dapat melihat sisi yang berbeza dari Encik Made In London yang selalu diimpikannya. Siapa Natasha?
      Babe? Babe? Kau ok ka?” bisik Deelila kepada Adliena.
      “Ehmm…aku okay.”
      “Ehem! Ehem!” Riyyan berdehem.
      Pelik. Apa hal pulak Raykarl tiba-tiba naik angin bila aku sebut tentang Natasha? Mereka bergaduh ke? Tapi takkanlah sampai hilang mood nak makan.
      “Korang berdua ni masih nak teruskan makan kat sini ke?” soal Riyyan.
      “Mestilah.” Balas Deelila.
      “Hemm..kalau macam tu, lebih baik aku gerak dulu. Lagipun, Raykarl dah balik. Takkan aku nak makan seorang diri pulak. Tak best pulak. Apapun hal tadi tu, aku minta maaf. Okay, Cik Deelila dan Cik Adliena kan?”
      “Kami pun nak minta maaf jugak. So, kita seri. Kosong..kosong.” jawab Deelila berseloroh. Riyyan tersenyum sambil matanya sempat mencuri pandang ke arah Adliena.
      Senyap pulak minah ni tiba-tiba. Tadi aku tengok bukan main terkejut lagi reaksi dia bila terserempak dengan Raykarl kat sini. Eh! Apa aku nak sibuk pulak ni! Suka hati dialah nak senyap ke tidak. Itu bukan urusan aku pun. Yang penting, aku nak tahu cerita tentang Raykarl sekarang ni.
      “Saya pergi dulu la ye…” ujar Riyyan.
      “Ok.” Jawab Deelila.
      “Tunggu! Siapa Natasha?” soal Adliena tanpa berfikir dahulu. Hatinya kuat ingin tahu siapa perempuan yang bernama Natasha itu.
      Terkejut Riyyan mendengarnya. Kenapa pulak perempuan ni nak tahu tentang Natasha? Atau jangan-jangan perempuan ni suka kat Raykarl? Boleh jadi. Aku dapat rasa perempuan ni sebenarnya ada perasaan pada Raykarl. Riyyan segera berpaling ke belakang semula.
      “Ad! Apa yang kau cuba buat ni?” Deelila segera menarik lengan Adliena lalu mengajaknya untuk segera beredar dari situ. Kalau lebih lama di situ, tentu sepupu kepada Raykarl itu akan terus bertanya lebih banyak lagi,
      “Hey! Hey!”
      Apa hal pulak mereka lari? Takutlah tu rahsia pecah. Hemm…interesting. Well Natasha, I think you have a new rival? Riyyan hanya tersenyum sinis.
………………………………….
      Usai sampai di parkir kereta, Deelila dan Adliena berhenti di tepi kereta mereka.
      “Ad! Ad!”
      “Hah? Apa?” jawabku.
      “Kau sedar tak apa yang kau dah cakap tadi?”
      “Kenapa pulak?”
      “Yalah! Yang kau tiba-tiba tanya sepupu Raykarl tu tentang Natasaha kenapa?”
      Hah! Adliena cuba mengingat semula kejadian tadi. Dia memang benar-benar rasa terganggu dengan nama Natasha itu tadi. Adliena betul-betul rasa ingin tahu siapa Natasha kepada Raykarl? Kekasih Encik London ke? Ah! Ini semua pasal mamat tadi tu la. Kalau dia tak sebut nama Natasha tadi, tentu aku tak tanya soalan bodoh tu tadi. Apa yang aku dah buat ni? Pecahlah rahsia aku! Dahlah aku bertanya kepada orang yang paling rapat dengan Encik London. Sah! Memang rahsia aku akan terbongkar. Itulah! Nak bertanya tak guna otak! Guna hati sebab tu jadi tak menentu.
      “Aku betul-betul tanya dia ke tadi?” soalku pada Deelila untuk kepastian sambil memegang bahunya.
      “Yup! Masa mamat tu nak pergi, kau tiba-tiba je tanya dia siapa Natasha. Wah! Aku tak sangka pulak kau berani tanya kat mamat tu. Itu baru mamat tu yang merangkap sepupu dia. Kalaulah tiba-tiba soalan tu terkeluar semasa Raykarl ada tadi, macamana? Kau fikir apa tadi?”
      “Aku…aku…aku pun tak tahu aku fikir apa. Tapi, aku betul-betul nak tahu Natasha tu siapa. Kalau benar Natasha tu kekasih Encik London, maknanya aku terpaksa mengundur diri, Dee. Takkan aku nak rampas kekasih orang pulak.” ujarku berlagu sedih.
      Memang seharusnya aku terpaksa berputus asa untuk memikat Encik Made In London. Itu memang prinsip aku. Takkanlah aku nak cuba rampas kekasih orang and of courselah Encik Made In London tu ada teman wanita. Orang hansem mustahil la tak ada girlfriendkan. Lagipun, aku rasa Raykarl macam tak berminat nak kenal dengan aku. Tapi..kenapa aku rasa pedih? Inikah rasanya orang yang sedang putus cinta?
      “Dee!!! Aku rasa macam nak menangis.”
      Deelila memeluk aku untuk memberikan ketenangan kepadaku. Ya! Kini aku sudah tahu rasa sakitnya hati bila cintanya hanya bertepuk sebelah tangan. Jadi, mungkin inilah rasanya bekas-bekas kekasih aku sebelum ini. Memang padanlah dengan muka aku ni.
      “Dah..dah…kau kena cuba bertenang. Kau betul-betul ke dah tak minat Encik London tu?”
      “Aku..aku kena cuba juga Dee. Orang dah ada kekasih Dee. Aku kena cuba move on.”
      “Jomlah kita balik rumah.”
…………………………………….
      Raykarl menutup pintu biliknya dengan kasar. Hatinya masih lagi terasa panas mendengar alasan-alasan daripada Natasha. Apa lagi yang Natasha mahukan? Semuanya sudah dicapainya. Raykarl terus berbaring di atas katilnya. Bunyi mesej daripada telefon bimbitnya menganggu fikirannya.
      Raykarl, lets break up. I harap you faham dengan kehendak I.- Natasha
      “Argh!!!”
      Raykarl semakin sakit hati membaca mesej yang baru sahaja dihantar oleh Natasha. Kali ini Raykarl tidak boleh bertolak ansur lagi dengan mengikut kehendak Natasha. Jika Natasha sudah berkata begitu, lebih baik Raykarl berundur sahaja. Mungkin ini jalan yang terbaik untuk mereka berdua. Mungkin juga memang benar kata mamanya yang Natasha tidak sesuai dengannya. Raykarl bingkas bangun dari katil lalu menujuk ke almarinya.
      Raykarl mencapai sebuah kotak sederhana besar lalu diletakkan di atas katil. Raykarl mengambil semua barang hadiah pemberian Natasha lalu disimpan ke dalam kotak. Usai meletakkan kotak itu ke dalam almari, pintu bilik Raykarl diketuk.
      “Masuklah.”
      “Raykarl…kenapa ni? Raykarl ada masalah ke?” soal Datin Hajah Vanida yang risau melihat keadaan anak lelakinya sepertinya tidak terurus.
      Raykarl terus memeluk mamanya. Saat ini Raykarl memerlukan kekuatan daripada mamanya. Ternyata selama ini cintanya bertahun-tahun dengan Natasha berakhir begini. Raykarl begitu mencintai Natasha namun ternyata semuanya sia-sia sahaja. Buat masa ini, Raykarl memang memerlukan ruang yang lama untuk pulih seperti biasa. Cinta itu memang benar-benar meyakitkan hatinya.
      “Kenapa ni Raykarl? Bagi tahulah dengan mama?”
      “Mama…Natasha minta putus dengan Raykarl.” Jawab Raykarl.
      Terkejut sekali Datin Hajah Vanida mendengarnya. Pasti anaknya itu berasa sedih sangat ketika ini. Jika tidak masakan anaknya itu memeluknya ketika ini. Memang ternyata anaknya itu tulus mencintai Natasha. Tapi ini bukan bererti Datin Hajah Vanida suka dengan perpisahan ini tetapi Datin Vanida simpati dengan anaknya ini. Bukannya Datin Hajah Vanida tidak tahu hubungan anaknya itu dengan Natasha. Sejak di London lagi, mereka sudah bercinta.
      “Sabarlah Raykarl. Janganlah macam ni. Alaa…tak payahlah nak sedih. Bunga bukan sekuntum, Raykarl. Banyak lagi Raykarl boleh cari. Yang penting Raykarl kena mulakan hidup baru tanpa Natasha.” Pesan Datin Hajah Vanida.
      “Sekarang..Raykarl pergi berehat. Jangan fikir apa-apa lagi. Okay. Mama keluar dulu. Selamat malam.”
      Thank you mama. Selamat malam.” Raykarl cuba melelapkan matanya.
      Mungkin aku yang salah
      Ku tak mampu untuk menjaga cintamu
      Hanya untuk dirikum
      Mungkin aku yang salah tak menjagamu
      Memang aku tak mampu
      Ku tak mampu untuk menjaga cintamu
      Selalu untuk diriku
      Memang aku yang salah buatmu terluka
      Jujur ku katakana ku masih mencintaimu
      Walaupun diriku selalu menyakitimu
      Jujur aku masih ingin bersamamu
      Walau dirimu kini bukan untukku lagi
      Kau telah pergi
…………………………….
      Sementara itu, Adliena masih lagi melayan perasaan putus cintanya. Set karaoke dipasang untuk melayan perasaannya mala mini. Deelila hanya diam memerhatikan tingkah laku teman serumahnya ini. Tidak pernah dilihatnya Adliena berperangai sebegini. Mungkin ini penangan orang putus cinta rasanya. Biarlah kalau itu yang dapat membuat temannya ini meluahkan perasaannya.
      Adliena memilih lagu yang dapat melayan perasaannya kini. Memang inilah selalunya Adliena akan lakukan jika dia mengalami masalah. Hanya dengan menyanyi Adliena akan terasa puas kerana dapat menyelami perasaan setiap lirik lagu yang dinyanyinya. Biasanya Adliena hanya akan menyanyi di dalam bilik sahaja namun malam ini Adliena ingin menyanyi di ruang tamu.
      Kau kan selalu tersimpan di hatiku
      Meski ragamu tak dapat ku milik
      Jiwaku kan slalu bersamamu
      Meski kau tercipta bukan untukku
      Tuhan berikan aku hidup satu kali lagi
      Hanya untuk bersamanya
      Ku mencintainya sungguh mencintainya
      Rasa ini sungguh tak wajar
      Namun ku ingin tetap bersama dia
      Untuk selamanya
      Mengapa cinta ini terlarang
      Saat ku yakini kaulah milikku
      Mengapa cinta kita tak bisa bersatu
      Saat ku yakin tak ada cinta selain dirimu
      Amboi! Jiwang sunggu lagu kawan aku ni. Siap pilih lagu Cinta Terlarang lagi. Adliena…Adliena…hebat sungguh penangan cinta Encik Made In London tu. Tapi kalau bukan aku yang cuba kenalkan hari tu, mesti semua ni tak terjadi. Hemmm…Deelila mengeluh.
      “Dah rasa okay ke?” soal Deelila.
      “Belum lagi…satu lagu lagi.”
      “Sejak bila masa kau ada lagu-lagu putus cinta ni?”
      “Ini bukan lagu putus cinta la. Ini lagu layan perasaan.”
      Test! Test!
      “Yalah tu…layan perasaan sangat. Jangan lupa, esok sekolah mak cik. Nak layan perasaan tu jangan sampai lewat malam. Aku masuk dulu. Selamat malam.”
      Usai Deelila berlalu pergi, Adliena terus menyanyi lagu untuk melayan perasaanya.
      Kutatap dua bola matamu
      Tersirat apa yang kan terjadi
      Kau ingin pergi dariku
      Meninggalkan semua kenangan
      Menutup lembaran cerita
      Oh sayangku…aku tak mau
      Ku tau semua akan berakhir
      Tapi ku tak rela melepasmu
      Kau tanya mengapa aku tak ingin pergi darimu
      Dan mulutku diam membisu
      Salahkah bila diriku terlalu mencintaimu
      Jangan tanyakan mengapa
      Karena aku tak tau
      Aku pun tak ingin bila
      Kau pergi tinggalkan aku
      Masihkah ada hasratmu
      Tuk mencintaiku lagi
      Apakah yang harus ku lakukan
      Tuk menarik perhatianmu lagi
      Walaupun harus
      Mengiba agar kau tetap di sini
      Lihat aku duhai sayangku
      Adliena melabuhkan duduknya di kerusi sofa.
      “Huhhh..barulah lega. Tapi apasal sedih sangat lagu ni.”
      Adliena memeluk bantalnya busuknya yang terukir gambar bangunan London.
      “Encik London, sudi tak awak menjadi kekasih saya?” ujar Adliena sambil memandang bantal busuknya lalu dipeluknya.
      Adliena berguling-guling ke kiri kanan di atas kerusi sofa. “Encik London!!!

 P/s : Bersambung....dah lama tak update...hihihi..so, selamat membaca :) Nampaknya Adliena macam ada peluangkan?
 new look Encik Made In London...lepas putus cinta dengan Natasha, terus simpan jambang :)

You Might Also Like

2 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images