Novel DATING KONTRAK! 2

11:52





OLEH: KIR@ LEE

BAB 2

QHALIFF memakirkan kereta Camry miliknya di hadapan banglo ayahnya. Qhaliff menanggalkan kasutnya dan segera melangkah masuk ke dalam rumahnya. Hati Qhaliff masih terasa panas sejak kejadian tengah hari tadi. Muncul kelibat Puan Sri Hamidah dengan senyuman yang manis sekaligus menghilangkan semua rasa marah Qhaliff. Qhaliff membalas senyuman mamanya.

“ Assalamualaikum mama.” Sapa Qhaliff lalu menyalam tangan mamanya dan memeluk mesra mamanya. Tan Sri Ezzudin juga turut menyertai untuk menyambut kedatangan anaknya itu. Qhaliff memeluk ayahnya dan menyalam tangan ayahnya. Mereka bertiga berlalu menuju ke ruang tamu.

Ketiga-tiga anak beranak melabuhkan punggung masing-masing di sofa antik. Qhaliff memerhatikan sekelilingnya. Masih tiada yang berubah. Sejak Qhaliff berpindah ke kondominiumnya dua bulan yang lalu, mamanya tidak henti-henti menelefon dirinya.

“ Qhaliff, mama rindu sangat dengan kamu. Dah lama mama tak jumpa kamu. Kamu ni selalu saja sibuk dengan kerja kamu tu.” Luah Puan Sri Hamidah pada anaknya. Puan Sri Hamidah memegang tangan anak lelakinya yang berada di sisinya.

“ Qhaliff minta maaf mama sebab tak dapat nak jumpa mama selalu. Nanti, Qhaliff akan cuba cari masa untuk jumpa mama.” Pujuk Qhaliff. Qhaliff akui semenjak perniagaan hotelnya meningkat maju, masa untuk bersama mamanya agak kurang. Mungkin sebab itulah mamanya selalu menghubunginya.

“ Itulah..kan senang kalau kamu dah kahwin. Ada juga yang temankan mama.” Qhaliff terkejut mendengar kata-kata mamanya sebentar tadi. Lain macam jer bunyinya. Qhaliff sudah tidak senang duduk.

“ Kamu ni, Midah, udah-udah la tu. Qhaliff tu datang sini nak makan malam dengan kita. Bukannya nak bincang pasal jodoh emaknya..” Tan Sri Ezzudin mencelah tiba-tiba. Huhhhh…Qhaliff menarik nafas lega. Qhaliff mengerlipkan mata kanannya kepada ayahnya tanda gembira. Nasib baik ayah aku ni seorang yang sporting. Puan Sri Hamidah sudah menunjukkan muka masamnya. Qhaliff tahu mamanya merajuk. Tapi, rajuk mamanya tu tak lama pun.

Qhaliff mengajak keluarganya untuk makan malam segera. Mereka bertiga pun menuju ke ruang makan. Dah lama jugak Qhaliff tidak makan bersama dengan keluarganya.

………………………………………………………………………

Aku membaling bantal kecil ke dinding. Aku masih tak dapat lupakan kejadian tengah hari tadi. Tak guna punya orang! Boleh-boleh dia marah aku kat depan khlayak umum! Ini memang dah lebih. Aku macam nak baling-baling jer I-phone lelaki ni! Tapi aku masih waras la! Giler aku nak baling I-phone lelaki ni?

Aku meletakkan I-phone Lee Min Ho ‘Perasan’ di atas katil sebelum melangkah ke bilik mandi. Tiba-tiba, telefonnya berdering. Ahh..sudah! Takkan aku nak jawab panggilan tu? Silap-silap awek dia ke yang call? Mampus aku merobohkan percintaan orang! Aku terus sahaja melangkah masuk ke dalam bilik air.

Telefon Si Lee Min Ho ‘Perasan’ ni terus berdering. Tak henti-henti! Sakitnya telinga aku! Kalau macam ni gayanya, aku kena cepat-cepat baiki I-phone dia. Yelah..kalau hari-hari kena ganggu dengan deringan telefon itu, memang tak lena la tidur aku.

“ Anith!!! Kau mandi ke? Telefon kau tu dari tadi asyik berbunyi jer? Agaknya penting kut?” laung Diana. Diana ni rakan serumah aku. Kami berdua ni satu tempat kerja.

“ Yer! Aku tengah mandi ni! Biar je lah telefon tu!” balasku. Diana keluar dari bilik Anith. Tidak berapa lama kemudian, aku pun keluar dari bilik mandi. Aku terus mengambil I-phone Si Lee Min Ho. Terbuntang mata aku melihat nama yang muncul di skrin I-phone Lee Min Ho ni. Cuba teka???

“ MINAH GEDIK” hah…itulah nama yang tertera kat dalam skrin  I-phone Lee Min Ho ‘Perasan’ ni. Siapa pulak ‘MINAH GEDIK’ ni? Girlfriend dia ke? Eh..takkan la girlfriend nak letak nama macam tu kan? Lantaklah. Ada aku kisah?? Biar pada muka si ‘MINAH GEDIK’ ni? Nasib kaulah malam ni. Aku turun ke bawah menuju ke ruang tamu.

…………………………………………………….................

Usai makan malam, Qhaliff naik ke atas menuju ke biliknya. Biarlah malam ini dia tinggal di sini. Qhaliff merebahkan dirinya di atas katilnya. Qhaliff mengeluarkan sesuatu dari poket seluarnya. Hah..apa lagi? Telefon bimbit ‘Minah Bertudung’ yang langgar aku la! Bisik hati Qhaliff. Qhaliff cuba membuka telefon ‘Minah Bertudung’ itu.

Qhaliff tersenyum sendiri melihat gambar wallpaper di dalam telefon milik ‘Minah Bertudung’ tu. Woo…cantik juga mata minah ni! Ehh…apa hal kau ni Qhaliff? Kau dah lupa ke? Minah ni dah rosakkan I-phone kesayangan kau! Qhaliff cepat-cepat tersedar dari lamunannya. Betul! Pasal minah ni, I-phone aku dah rosak.  Qhaliff segera mendail nombor telefonnya untuk menghubungi ‘Minah Bertudung’ itu.

Qhaliff menunggu dengan sabar. Satu minit. Dua minit. Tiga minit. Empat minit. Lima minit. Kenapa pulak minah ni tak angkat telefon?? Qhaliff sudah tidak dapat menahan lagi sabar. Oh…kau nak cabar aku ya? Qhaliff tidak berpuas hati. Sekali lagi Qhaliff mendail nombornya. Tiba-tiba, pintu bilik Qhaliff diketuk.

“ Qhaliff!!” Puan Sri Hamidah melangkah masuk ke dalam bilik anaknya. Ya! Malam ni adalah peluangnya untuk memberitahu Qhaliff tentang Vivy Ellysa. Puan Sri Hamidah ingin tahu apa pendapat anaknya itu terhadap Vivy Ellysa. Orangnya cantik dan bekerjaya. Memang sesuai sekali jika dipadankan dengan anaknya yang kini sudah berusia 28 tahun.

Qhaliff segera menyembunyikan telefon bimbit yang berada di tangannya. Qhaliff menepuk bantalnya supaya lebih kemas. Puan Sri Hamidah duduk di birai katil anaknya. Qhaliff segera bangun untuk membetulkan kedudukannya.

“ Mama. Ada apa?” soal Qhaliff pada mamanya. Qhaliff terpaksa menyembunyikan kemarahannya seketika.

“ Mama nak bincang sesuatu dengan kamu? Boleh tak?” Wajah Puan Sri Hamidah yang mengharap membuatkan Qhaliff bersetuju. Qhaliff mengangguk. Tersenyum Puan Sri Hamidah.

“ Mama nak tanya tentang hubungan kamu dengan Ellysa? Macamana? Berkenan tak dengan Ellysa?” Puan Sri Hamidah tidak sabar untuk menunggu jawapan dari anaknya itu. Wajah Qhaliff berubah masam  apabila mamanya menyebut nama ‘MINAH GEDIK’ itu di depannya. Macamana aku nak terangkan pada mama yang aku tak suka dengan si Ellysa tu? Dahlah perangai gedik tahap ‘budak-budak tadika’! Ahhh..malang betul la nasib aku jumpa dengan si Ellysa tu!

……………………………………………………………..

Sebulan yang lalu,

Qhaliff melangkah keluar dari bilik mesyuarat. Langkah Qhaliff semakin dekat menuju ke bilik pejabatnya. Belum sempat Qhaliff membuka pintu, muncul setiausahanya.

“ Err..maafkan saya Encik Qhaliff. Encik Qhaliff ada tetamu di dalam.” Ucap setiausahanya perlahan. Dari riak wajahnya, Qhaliff dapat meneka sesuatu yang kurang senang akan berlaku.

“ Baiklah. Terima kasih.” Qhaliff membuka pintu bilik pejabatnya. Qhaliff masih berfikir tetamu yang berada di dalam pejabatnya itu. Setahunya, hari ini dia tidak ada sebarang janji temu. Alangkah terkejutnya Qhaliff. Baru dia teringat inilah perempuan yang dimaksudkan mamanya itu. Mungkin ini ialah Vivy Ellysa, anak kepada Datin  Erina.

Ellysa menoleh ke belakang setelah menyedari kehadiran Qhaliff di situ. Ellysa menghadiahkan senyuman kepada Qhaliff. Qhaliff yang tampak segak dengan sut korporatnya membuatkan Ellysa tidak berkedip mata memandangnya. Qhaliff berlagak tenang di depan Ellysa. Qhaliff melabuhkan punggungnya di kerusi kerjanya.

“ Hello, Qhaliff.” Sapa mesra dari Ellysa. Ellysa membetulkan kedudukannya menghadap Qhaliff. Dia perlu kelihatan menarik untuk menawan hati Qhaliff Ezham. Ellysa sangat gembira sekali bila mamanya memberitahu untuk mengenalkannya dengan Qhaliff. Yelah..siapa tak kenal dengan Qhaliff Ezham Tan Sri Ezzudin? Seorang ahli perniagaan muda yang berjaya dan disegani ramai dalam bidang perhotelan. Bahkan bukan sahaja di Malaysia, malah di luar negara. Memang durian runtuh la kalau dapat menambat hati Qhaliff.

“ Assalamualaikum.” Balas Qhaliff selamba. Huh! Qhaliff sudah dapat menilai perwatakan gadis yang berada di depan matanya sekarang ini. Terlentok sana. Terlentok sini. Ingat aku ni boleh tergoda ke dengan gaya macam tu? Silap besar la kau!

“ Wa…waalaikumsalam.” Balas Ellysa perlahan. Ellysa termalu sendiri. Sudah menjadi kebiasaannya untuk menyapa sesiapa saja dengan gaya Barat. Inilah akibatnya kalau sudah terbiasa. Ellysa pura-pura berlagak seperti biasa. Qhaliff yang berada di depannya ini sekarang ini seoalah-olah tiada perasaan melihatnya. Selalunya kalau lelaki lain yang memandangnya, pasti akan terus cair olehnya. Tapi, nampaknya bukan pada Qhaliff.

Are you Vivy Ellysa?” soal Qhaliff serius. Dari segi pakaian, tak boleh cakap lagi la. Dedah sana sini. Memang seksa mata aku ni melihatnya. Kalau bukan sebab mama yang kenalkan, memang taklah aku nak berjumpa dengan dia ni. Mekap pun dah macam gaya opera cina. Merah sangat pipi tu. Naik seram pulak aku melihatnya.

Yes! Nice to meet you. I’m Vivy Ellysa. I gembira sangat bila mama you nak kenalkan you dengan I. I harap kita boleh tunaikan permintaan mama kita berdua.” Luah Ellysa. Naik geli telinga Qhaliff mendengarnya. Please la! What the hell you talking about? Omelku di dalam hati.

“ I think you dah salah faham. Mama I cuma nak kenalkan kita berdua jer bukannya nak kita bercinta?” balas Qhaliff. Qhaliff dapat juga meluahkan isi hatinya. Entahlah kenapa hati Qhaliff sejak pertama kali melihat Ellysa, memang langsung tidak berkenan. Kata orang dari mata turun ke hati. Ini bukan lagi turun ke hati, ini bagi naik darah aku lagi ada la!

Riak wajah Ellysa yang mulanya tadi gembira kini bertukar menjadi mendung. Sampai hati Qhaliff berkata begitu padanya. Fikirnya mudah untuk memikat hati Qhaliff namun semua itu tidak akan berlaku. Ellysa perlu berfikir sesuatu agar pertemuan hari ini tidak akan tamat di sini sahaja.

“ Qhaliff, boleh tak you bagi I peluang? Why not kita jadi kawan?” cadang Ellysa. Cadangan Ellysa hanya dijawab sepi oleh Qhaliff.

…………………………………………………………………..

Lamunan Qhaliff terhenti bila bahunya dipegang oleh mamanya. Qhaliff memandang wajah tua mamanya. Hemm..tak sampai hati pulak aku nak bagitahu hal yang sebenar pada mama. Tapi, boleh ke aku tahan dengan gangguan dari ‘MINAH GEDIK’ tu? Mana taknya, hampir setiap hari Ellysa datang ke pejabatnya. Qhaliff naik rimas dengan kedatangannya. Ada saja je alasan Ellysa untuk berjumpa dengannya.

“ Qhaliff! Qhaliff!” panggil Puan Sri Hamidah pada Qhaliff.

“ Yer…ma. Qhaliff fikir benda lain pulak tadi.” jelasku. Aku semakin serba salah pulak hendak berterus-terang dengan mama ni. Cakap ke tak? Kalau aku tak cakap, aku yang susah nanti nak menghadap si Ellysa tu! Qhaliff bengang. Apa yang harus dilakukannya sekarang ini untuk mengelak dari Ellysa? Ahh…aku kena fikir sesuatu supaya mama tak terus menerus nak pasangkan aku dengan si ‘MINAH GEDIK’ tu?

Bersambung...

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images