Novel DATING KONTRAK! 6

12:06





Oleh : KIR@ LEE

BAB 6

          PUAN SRI HAMIDAH cukup terkejut mendengar berita daripada Ellysa petang tadi. Bukan apa, Puan Sri Hamidah cukup kenal dengan sikap anak lelakinya itu. Masakan Qhaliff tidak memberitahu dirinya yang Qhaliff sudah mempunyai teman wanita. Puan Sri Hamidah tidak percaya sama sekali dengan apa yang dikatakan oleh Ellysa.

            Telefon bimbit di tangan cuba mendail nombor telefon anaknya. Rasa ingin tahu Puan Sri Hamidah sangat kuat. Jika betul apa yang dikatakan oleh Ellysa, Puan Sri Hamidah sendiri akan berjumpa dengan teman wanita anaknya itu. Yelah…mana tahu teman wanita Qhaliff itu hanya menginginkan harta sahaja.

            Aku merebahkan diriku di atas katil bujangku. Alahai…penatnya Anith oiii. Aku cuba melelapkan mata untuk berehat seketika. Ya! Aku perlukan masa untuk menenangkan diri. Kan best kalau telefon bimbit aku ada dengan aku sekarang ni. Boleh dengar lagu Korea..hihihi…

            Baru sahaja aku ingin menikmati tidur, tiba-tiba aku diganggu oleh deringan telefon. Malasnya aku nak bangun. Ishh…takkan la mamat tu call aku lagi? Perosak suasana betul la! Dengan terpaksanya, aku bangun dari pembaringanku dan berjalan menuju ke meja solek untuk mengambil telefon bimbit mamat ‘Lee Min Ho’ yang sedang berdering.

            “ Mama?” opppsss….mak dia pulak yang call. Macamana ni ekk? Nak angkat ke tak? Kalau aku jawab, takut mak dia hairan pulak nanti. Ehhh….jangan Anith. Buatnya mak dia fikir yang bukan-bukan nanti, kau yang susah. Anith menggelengkan kepalanya.

            “ Mana pulak Qhaliff ni? Kenapa tak jawab panggilan mama ni?” soal Puan Sri Hamidah sendirian. Puan Sri Hamidah menunggu lagi.

            Aku berjalan mundar-mandir sambil menggenggam i-phone ‘Lee Min Ho’. Ishh…layak ke dia jadi ‘Lee Min Ho’ aku? No way! Seratus lima puluh juta kali tak layak! Cuma waktu pertama kali jumpa dia kut…ada la jugak sikit-sikit macam ‘Lee Min Ho’. Haiii…apasal la telefon bimbit dia ni tak berhenti berdering? Susah hati aku pula. Mana tahu ini panggilan kecemasan ke?

            Puan Sri Hamidah akhirnya mengalah. Sudah ditelefon banyak kali, masih juga tidak dijawab. Agaknya, Qhaliff masih sibuk bekerja barangkali.

            Alhamdulillah…berhenti juga! Aku terus baring di atas katilku sambil memegang i-phone ‘Lee Min Ho’. Aku sempat menilik gambar yang terpapar di dada skrin i-phonenya. Elehhh…nak tunjuk gambar macho konon? Rambut pun dah macam ‘Maggie’. Aku ketawa besar melihat gambar wallpaper mamat berlagak ni. Apa punya style la rambut dia ni?

……………………………………………..

            “ Assalamualaikum, Bro! Malam ni free tak? Jom keluar makan?” ajak Faez yang sudah berdiri di tepi pintu pejabat Qhaliff.

            “ Waalaikumsalam…Tengku..juh!” sempat Qhaliff mengejek nama Faez yang bermula dengan gelaran ‘Tengku’ sebenarnya. Qhaliff ketawa.

            “ Kau ejek nama aku ya! Ini Tengku bukan sebarang Tengku, ini Tengku dari Golden Hotel, kalau jeles cakap jeles…”

            Faez segera berjalan menuju ke meja Faez. Masa lapang begini, senanglah sikit nak berjumpa dengan si Qhaliff ni. Faez segera melabuhkan duduknya di kerusi.

“ Aku bila-bila masa free. Kat mana?” soal Qhaliff yang teruja.

Uncle aku baru buka restoran. So, apa kata kita cuba makan kat sana malam ni? Aku belanja. Amacam?” ajak Faez.

“ Ok! Aku pun ada benda nak cerita kat kau. Malam nanti la kau dengar.” Balas Qhaliff.

“ Cantikkk! Ok la. Aku keluar dulu. Ada kerja sikit nak settle.” Faez berlalu keluar dari bilik pejabat Qhaliff.

Faez sempat menghadiahkan senyuman kepada setiausaha Qhaliff. Faez memang terkenal dengan sikap peramahnya terhadap pekerja. Maka tak hairanlah, semua pekerja menyenangi sikapnya berbanding dengan bos besar mereka, Qhaliff.

……………………………………………………

            Malam yang dinanti, tiba jua akhirnya. Qhaliff kelihatan segak walaupun hanya mengenakan T-shirt Polo berwarna biru dan berjeans hitam. Usai memakirkan kereta BMW X-6 miliknya, Qhaliff segera melangkah masuk ke dalam restoran untuk bertemu dengan Faez yang sdah datang awal.

            Semua mata yang berada di dalam restoran terutama pelanggan perempuan cukup tertawan dengan ketampanan Qhaliff sejak kakinya melangkah masuk ke dalam restoran. Faez yang memerhati Qhaliff amat memahami kerana kawannya itu memang mempunyai ramai peminat. Malah, semakin bertambah sejak dianugerahkan Usahawan Muda yang berjaya tahun ini.

            “ Assalamualaikum.” Sapa mesra Qhaliff kepada Faez. Qhaliff segera melabuhkan duduknya di kerusi di sebelah Faez.

            “ Waalaikumsalam.” Faez membalas sapaan Qhaliff. Qhaliff cuma akan menunjukkan layanan mesra hanya kepada orang yang tertentu sahaja. Jika tidak, hanya raut wajah yang dingin dan serius sahaja ditunjukkan oleh Qhaliff terutamanya kepada Ellysa.

            “ Susah ke nak cari restoran Uncle aku ni?” soal Faez.

            “ Tak ada la susah mana. Ok je. But, boleh tahan juga restoran Uncle kau ni. Maksud aku dekorasi dalaman restoran ni. Cantik.” Puji Qhaliff. Faez senyum.

            “ Itu belum lagi rasa makanan kat sini. Tentu kau puji melambung nanti. Apa kata kita pesan makanan dulu. And…jangan lupa cerita yang kau nak beritahu aku tu.” Sempat lagi Faez mengingatkan Qhaliff tentang ceritanya petang tadi.  Qhaliff mengangguk.

            Perbualan antara Faez dan Qhaliff tiba-tiba terhenti seketika kerana seorang pelayan datang sambil membawa buku menu. Pelayan itu kemudiannya menyerahkan buku menu itu kepada Faez dan juga Qhaliff. 

            Qhaliff membelek halaman buku menu itu. Ternyata semua menu yang disediakan di restoran ini menarik perhatian Qhaliff. Begitu juga dengan Faez yang berkali-kali menelan air liur. Pelayan perempuan itu senang hati melihat kedua-dua pelanggan yang berada di depannya ini. Sudah lah kacak, peramah lagi.

            “ Saya nak cuba Nasi Goreng PATTAYA dan Ice Lemon Tea.” Ujar Qhaliff. Pelayan itu segera menulis menu yang di minta oleh Qhaliff.

            “ Saya pula nak cuba Nasi Goreng Kampung dan Milo Ice satu yer.” Ucap Faez mesra.

            Usai menulis menu kedua-dua pelanggannya, pelayan itu beredar dari meja Qhaliff dan Faez sambil membawa buku menu. Belum sempat Qhaliff dan Faez berbual, tiba-tiba bahu Faez disapa lembut oleh seseorang. Faez menoleh ke kirinya.

            “ Uncle Sham!” ujar Faez. Uncle Sham merupakan abang kepada ibu Faez. Pada pandangan Faez, Uncle Sham kelihatan masih segak walaupun umurnya kini sudah mencecah lima puluh sembilan tahun. Semenjak bersara dua tahun lepas, Uncle Sham sudah merancang untuk membuka sebuah restoran yang bertemakan masakan kampung.

            “ Faez..kenapa tak beritahu Uncle yang kamu nak datang? Ni..nasib baik Safez nampak kamu kat hujung sini. Tu yang dia suruh Uncle tegur kamu.” Balas mesra Uncle Sham.

            “ Ehmm..sebenarnya Faez memang nak tegur Uncle tapi tak nampak Uncle tadi. Safea mana? Asal dia tak tegur abang sepupu dia yang hansem dan comel ni?” gurau Faez.

            “ Malu la tu…entah apa yang nak dimalukan. Uncle pun tak tahu. Ini kawan kamu ke Faez?”

            “ Oh…ya! Lupa pulak nak kenalkan. Kenalkan inilah Uncle Shamsudin aka Sham. Uncle, ini pulak Qhaliff Ezham. Boleh panggil Qhaliff.” Ujar Faez. Qhaliff menhulurkan salam perkenalan kepada Uncle Sham.
            “ Baiklah. Uncle tak nak kacau kamu. Uncle nak ke dapur dulu. Jangan malu-malu.”

………………………………………....

            Faez cuba meliarkan matanya mencari kelibat Safea. Pemalu sunguh sepupunya itu. Qhaliff mengeluarkan sesuatu dari poket seluarnya. Apa lagi kalau bukan telefon bimbit minah bertudung tu.

            Besarnya telefon minah ni. Memang macam kalkulator! Sempat Qhaliff mengejek telefon bimbit Anith yang sudah berada di tangannya. Haii…nak pegang pun susah. Qhaliff merungut sendirian.

            “ Oii…kau buat apa dengan telefon bimbit anak dara orang tu?” sergah Faez tiba-tiba.
            “ Ish..kau ni! Agak-agak la sikit nak kejutkan aku tu. Nanti tak pasal-pasal telefon minah ni rosak, aku pulak yang kena ganti!”  Qhaliff mendengus geram.

            “ Ek eleh….poyo la kau ni! Kau kan banyak duit. Tak kisahlah nak gantikan telefon bimbit ni. Tambah-tambah lagi, pemilik telefon bimbit ni cun orangnya! Kan?” Faez sengaja memancing soalan kepada Qhaliff.

            Qhaliff ni kalau bab-bab perempuan memang sensitif sikit. Tak tahu la kenapa? Nak dikata pernah bercinta, tak pulak? Tapi..peminat perempuan tu memang banyaklah. Kadang-kadang, Faez pun hairan. Qhaliff ni ahli perniagaan ke selebriti?

            “ Kau cakap minah ni ‘cun’? Aku syorkan kau pergi jumpa pakar mata.”

            “ Ehh…tak baik kau cakap macam tu. Kau jangan benci sangat dengan perempuan ni. Nanti, kau jatuh cinta kat perempuan tu, baru padan muka kau yang hansem tu.” Ejek Faez.

            “ Ahh…ok, stop cerita pasal tu. Aku nak bagitau kau sesuatu ni. Esok, aku akan jumpa dengan minah tu. Dia dah baiki i-Phone aku. Tapi, kau tahu tak minah tu memang berani giler bercakap dengan aku. Kau tahu, dia seorang je yang berani cakap kasar dengan aku. Kalau perempuan lain yang jumpa aku, kau mesti tau kan macamana mereka semua tu bercakap dengan aku. Semuanya nak guna suara yang seksi-seksi. Tapi, aku yang seksa yang nak dengar.” Luah panjang Qhaliff. Faez ketawa besar melihat reaksi Qhaliff bercerita.

            “ Kira ok la tu. Buku bertemu ruas? Siapa yang menang?” Faez sengaja menyakat Qhaliff. Tapi, bagus juga Qhaliff berjumpa dengan perempuan tu. Bolehlah Faez tengok macamana Qhaliff nak melayan ‘kekasaran’ seorang perempuan. Siapa tahu perempuan tu boleh mengubah diri Qhaliff?

            Hidangan yang ditunggu akhirnya sampai jua. Perbualan Qhaliff dan Faez terhenti serta merta apabila melihat makanan yang sudah sedia terhidang di atas meja. Bau yang menusuk jiwa itu cukup membuatkan perut Qhaliff dan Faez berselera sekali. Telefon bimbit minah bertudung itu di capai oleh Qhaliff lalu menaip sesuatu. Qhaliff tersenyum penuh makna. Kali ni mesti kau bengang giler minah? Hahaha….bisik hati Qhaliff.

            Aku tak kan ada belas kasihan langsung kalau kau lambat satu minit esok. JUST TO REMIND YOU! Kalau tak, say good bye to your beloved ‘calculator’ phone.

Anith Ezara

p/s: Selamat membaca semua dan nantikan bab yang seterusnya:) Silalah komen....


You Might Also Like

4 comments

  1. Pendek sangat dik entri ni.. haha. tak puas baca. Hee..jangan marah ye.. akak memang tak menyabar orangnya ;p

    ReplyDelete
  2. takpe....saya akn cuba tulis pnjg sikit lagi untuk bab yg strusnya nnanti.....

    ReplyDelete
  3. semoga awak menjadi novelis yang berjaya..

    ReplyDelete
  4. Insyaallah...amin. Thanks Aqilah...hihihihi..

    ReplyDelete

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images