Novel DATING KONTRAK! 8

15:06




OLEH: KIR@ LEE

BAB 8

            AKU seakan-akan terpana ketika ini. Kenapa? Biar betul apa yang aku pandang sekarang ni? Betul ke dia mamat yang rambut ‘Maggie’ tu? Apasal hari ni mamat ni nampak hansem wei? Bukan biasa lagi hansem dia, ini tahap hansem giler wooo!!! Mulutku sudah membentuk huruf ‘O’ tanpa ku sedar kerana masih terpegun melihat ciptaan Allah di depan mata ku sekarang.

            Kulitnya putih berseri. Bibirnya kemerah-merahan tanda tidak merokok. Badannya sasa dan dada yang bidang. Orangnya tinggi. Dan yang membuatkan aku dah jadi macam patung cendana berdiri kat depan dia ni sebab gaya rambut dia dah tukar la wei!!! Rambut dia dah tak macam ‘Maggie’ lagi. OMG!!! Kepala aku sekali lagi terbayang lagu Paradise, soundtrack drama popular Korea Boys Over Flower pulak.

            “ Hello! Berapa lama lagi kau nak duk tercegat kat depan aku ni? Kenapa? Terkejut sebab aku ni hansem sangat ke sampai kau dah tak boleh bercakap?” tutur sinis Qhaliff dengan selambanya. Qhaliff mengukir senyum. Sengaja Qhaliff bernampilan lain dari yang lain. Sudah tiba masanya untuk mengubah gaya rambut yang baru.

            Aku tersedar dari lamunanku. Eee….bajet perasan tahap gunung dah mamat ni! Aku tahu la dia ni hansem. Tapi, nak mengaku terang-terang tu, agak-agak la. Toleh kiri toleh kanan la dulu. Tapi, serius. Memang mamat ni bertambah hansem bila dah tukar gaya rambut yang baru ni. Patutlah, banyak mata yang memandang kat tempat kami berdua sekarang ni.

            “ Hello!!! Aku nak duduk la ni!” balasku bersahaja kepadanya. Aku menarik nafas terlebih dahulu. Yelah…dah lama aku tak berlari macam ni. Kalau ada pun, waktu zaman sekolah dulu. Tu pun lari ganti-ganti je sebab tak cukup stamina nak habiskan satu pusingan. Selendang di kepalaku kemaskan tanpa menghiraukan pandangannya.

            “ Good girl! Tepat jam 1.00 petang.” Ujar Qhaliff sambil jari telunjuknya menunjuk ke arah jam tangannya. Aku tersenyum sinis. Padan muka! Mesti mamat ni fikir aku akan datang lambat. But sorry to say, I made it to come here. Bisik hati kecilku.

            “ Mestilah! Kalau tak telefon kesayangan aku pulak nanti yang jadi mangsa.”

            “ Ok la. Aku pun tak nak berbahas lama-lama dengan kau. Aku ada banyak kerja lagi. So, mana telefon bimbit aku tu?” soal Qhaliff terus.

            “ Aku pun tak nak lama-lama jugak kat sini lebih-lebih dengan kau.” Balasku lagi. Aku tidak mahu mengalah padanya. Aku segera membuka zip beg tanganku untuk mengambil telefon bimbit mamat ni. Qhaliff hanya memerhatikan sahaja tingkah laku minah bertudung di depannya ini.

……………………………………..............

            Minah ni memang berani sangat berdepan dengan aku. Cantik pula minah ni hari ni. Pakai baju kurung moden cotton bercorak polka dot berwarna turquoise lembut. Kalau tengok dari luar memang nampak manis tapi bila dah buka mulut depan aku, wooo….boleh tahan kasar jugak!      Puji Qhaliff di dalam hati. Anith tidak sedar dirinya diperhatikan oleh Qhaliff senyap-senyap.

            “ Ahah!!! Ini dia telefon kesayangan kau. Aku dah baiki pun. Sekarang, bak balik telefon aku pulak!” ujarku padanya. Aku segera menghulurkan i-Phone kepada pemiliknya. Barulah rasa lega bila dah bagi kepada tuannya. Tanpa paksaan, aku mengukir senyuman manis kepadanya.

            Qhaliff kaku tiba-tiba. Dah gaya macam dipanah cinta Sang Cupid pulak! Giler…manisnya senyuman dia. Boleh cair aku sekejap. Tapi sekejap je. Qhaliff kembali semula kea lam realiti. Tidak mahu hanyut hanya kerana minah bertudung itu menghadiahkan satu senyuman kepadanya. Qhaliff mengambil segera i-Phone miliknya lalu di sentuh lembut skrin i-phonenya. Qhaliff berpuas hati. Minah ni memang seorang yang menepati janji.

            Kini giliran, Qhaliff pulak menyerahkan telefon bimbit kesayangan minah itu. “ Nah, ambik balik telefon bimbit kalkulator kau ni!” ucap Qhaliff atau sebenarnya lebih kepada mengejek. Anith sudah membuat muka masam.

            “ Ewah-ewah, bukan main semanis kurma lagi kau kutuk telefon kesayangan aku ni! Suka hati aku la nak ada telefon yang besar macam kalkulator! Bukan macam telefon bimbit kau tu! Macam duster papan putih kat tadika aku!” balas Anith dengan nada geram.

            “ What??? Kau kutuk i-Phone aku macam duster? Eleh….banyak cantik mulut? Cium kang?” Qhaliff sengaja menggugut. Ala….ugut-ugut nakal je. Bukannya betul pun. Saja je nak takutkan minah ni. Mana taknya, tak mahu mengalah langsung. Anith terdiam. Anith mengepal buku limanya dengan kuat.

            Ishhh!!!! Mamat ni, nak saja aku liku-liku kepala dia tu! Suka sangat cakap tak ambil peduli perasaan orang. Dia ingat aku ni perempuan apa hah? Ni kalau aku ni kurang penyabar orangnya, tentu aku dah bagi dia hadiah flying hand kat dia. Bukannya flying kiss! Uwekkkk….tak ingin aku!

            Qhaliff tersenyum bangga. Tu dia kuasa seorang lelaki. Ugut je benda macam tu, terus diam. Baru dia tau!!!

            “ Ok la. Aku dah dapat apa yang aku nak dan kau pun dah dapat apa yang kau nak! So, benda kita berdua ni dah habis sampai di sini saja. Lepas ni, aku harap sangat kita berdua takkan berjumpa lagi! Kalau pun terjumpa, anggap saja tak kenal! Tapi, aku memang tak nak kenal pun dengan kau! Ehmm..by the way, terima kasih sebab dah baiki i-Phone aku.” ucap sinis Qhaliff pada Anith.

            “ Baguslah tu. Aku pun berdoa supaya aku tak jumpa kau lagi lepas ni. Aku gerak dulu la. Assalamualaikum.” Anith bingkas bangun untuk beredar dari situ. Makin lama berada di situ, makin sakit hati pula dibuatnya.

………………………………………………………….

            Tanpa mereka berdua sedar, ada mata yang memerhati dengan rasa cemburu yang membuak. Anith segera keluar dari Full House Café tanpa berlengah lagi. Remote kereta segera dikeluarkan dari tas tangan.

            Begitu juga dengan Qhaliff yang tidak betah untuk berada di dalam Full House Café. Langkah Qhaliff turut diekori oleh seseorang tanpa disedarinya. Qhaliff bergerak menuju ke keretanya.

            Alaaa…tak sangka keciknya dunia ni? Barulah aku tahu sekarang. Keluh Anith kerana baru sahaja mereka berdua berbincang bahawa tidak akan berjumpa. Tup…tup…jumpa la pulak mamat bajet hansem ni. Tak jauh pun. Macamana la kereta aku boleh parking kat sebelah kereta dia??? Bencinya….

            Qhaliff juga agak terkejut sebenarnya. Dalam banyak-banyak tempat letak kereta, kat sebelah minah ni juga kereta aku tersadai. Keluh Qhaliff pulak. Anith sempat menjelir lidah kepada Qhaliff. Qhaliff geleng-geleng kepala. Ni mesti minah ni tengah kutuk aku. Nampak sangat muka minah tu tengah bengang! Qhaliff ketawa kecil melihat reaksi yang kebudak-budakan dari Anith.

            Anith segera mendekati keretanya. Belum sempat Anith membuka pintu keretanya, tiba-tiba pergerakannya terhenti kerana lengannya direntap kasar oleh seseorang.

            Anith pantas menoleh untuk melihat gerangan yang bersikap kurang ajar terhadapnya. Nak saja buka langkah silat kat sini.

            “ Adam!!!” luah Anith dengan riak yang terkejut.

            “ Anith, dah lama saya cari awak. Saya rindu awak, Anith Ezara.” Ucap Adam separuh merayu kepada Anith. Tangannya masih lagi kejap memegang lengan Anith.

            “ Lepaslah!!! Aku dah tak nak jumpa kau lagi. Faham!!!” bentakku padanya. Adam segera melepaskan pautan tangannya di lenganku. Aku memandang Adam dengan pandangan yang tajam. Kenapa lelaki ini boleh muncul semula di dalam hidup aku? Benci!!!!!

            Qhaliff yang agak terkejut melihat adegan di depannya ini. Hendak masuk campur, takut dikatakan penyibuk pulak. Sudahnya, Qhaliff masuk ke dalam kereta. Qhaliff menghidupkan enjin keretanya lalu memandu keluar dari kawasan tempat letak kereta.

            “ Anith, please. Mari kita bincang di dalam.” Rayu Adam.

            “ Nak bincang apa? Aku dah tak ada benda nak cakap dengan kau. Baik kau pergi sekarang juga, Adam!!!” aku pantas berpusing ke belakang untuk membuka pintu keretaku sekali lagi.

            Namun, sekali lagi lenganku direntap kasar oleh Adam dan membuatkan badanku terpusing menghadapnya. Adam dengan sesuka hatinya menarik tanganku ke genggaman tangannya lalu memaksa aku mengikut langkahnya menuju ke Full House Café. Aku sedaya upaya menahan diri. Puas sudah ku cuba untuk melepaskan genggaman tangannya tetapi apa dayaku. Aku hanya berserah kepada Allah agar ada seseorang akan dapat membantu aku ketika ini.

……………………………………………………..

            “ BUKKKK!!!!” sebuah tumbukan ke muka dihadiahkan buat Adam. Aku menarik sekuat hati tanganku dari genggamannya. Aku pantas mencari gerangan yang telah menyelamatkan aku dari Adam. Aku terkejut!!! Dia??? Apa dia buat kat sini? Bukan tadi kereta dia dah keluar ke? Kenapa mesti dia yang menolong aku? Bukankah kami berdua sudah berbincang tadi untuk tidak berjumpa lagi? Ahhh…sungguh banyak persoalan yang berlegar di kepalaku kini. Apapun, aku berasa bersyukur sangat kerana dengan kehadirannya, aku dapat lepas dari Adam.

            “ Kau apahal hah? Kau jangan nak menyibuk hal peribadi kami berdua!!!” gertak Adam kepada Qhaliff. Sedikit pun Qhaliff tidak gentar dengan ugutan yang dilemparkan kepadanya. Semakin sakit hati pulak dibuatnya.

            “ Sepatutnya kau yang jangan menyibuk! Dah orang tak nak kau, buat apa lagi kau merayu? Kau ni tak tahu malu ke?” balas Qhaliff. Adam yang sudah terundur ke belakang sedikit semasa menerima tumbukan Qhaliff mula bergerak ke depan untuk mendekati Qhaliff.

            “ Kau ni siapa hah? Baik kau berambus dari sini! Ini hal aku dengan Anith! Orang luar tak layak nak masuk campur!!” sekali lagi Adam menggertak Qhaliff. Hemm…Anith rupanya nama minah ni.

            “ Sudahlah Adam! Antara kita dah tak ada apa-apa lagi. Lupakan saja semuanya. Aku harap kau faham! Tolong jangan ganggu aku lagi selepas ni!” Ujar Anith tinggi kepada Adam. Harapan Anith supaya Adam mengerti sangat permintaannya sebentar tadi.

            “ Tidak Anith!!! Awak jangan buat saya macam ni! Saya masih cintakan awak, Anith!” luah Adam dan sekali lagi Adam cuba meraih tangan Anith. Anith yang sudah nampak reaksi tangan Adam segera beralih ke belakang Qhaliff. Qhaliff agak terpana seketika dengan perbuatan Anith. Sepertinya Anith betul-betul memerlukan perlindungan darinya.

            “ Sekarang kau dah dengarkan!!! Buat pengetahuan kau, Anith ni teman wanita aku! Jadi, kau jangan berangan nak dia balik pada kau! Sekarang baik kau blah dari sini sebelum aku tumbuk muka kau lagi!” ugut Qhaliff pada Adam. Anith terlopong mendengar pengakuan yang tidak munasabah dari Qhaliff. Biar betul dia sebut teman wanita??? Ke aku salah dengar? Atau aku sedang bermimpi? Tolong la sedarkan aku segera. Adam segera berlalu dari situ.

            Adegan sebabak tadi tanpa mereka sedari, ada seseorang yang sudah mengambil kesempatan terhadap kejadian itu. Entah yang akan bakal terjadi kelak? Tiada siapa yang dapat meneka sama ada perkara baik atau perkara buruk yang akan berlaku.


Sapa nak pujuk Qhaliff ni??? Kenapa muka Qhaliff jadi macam ni? Masalah apa yang akan bakal menanti kelak? Adakah berkaitan dengan Anith?

p/s: Bersambung....stay with Qhaliff :)
http://www.penulisan2u.my/2013/06/novel-dating-kontrak-8/

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images